Over hoe we er zelf voor zorgen dat we geen service krijgen

KlantenserviceMet dank aan Youp is er nogal veel aandacht voor het fenomeen ‘klantenservice’ geweest eind vorig jaar. Iedereen heeft wel ervaring met het niet krijgen van service als klant.
Het is ook wel een interessante kwestie. Aan de ene kant is de maatschappij aan het individualiseren. Ieder voor zich, persoonlijke ontwikkeling, zelfontplooiing… Dit leidt onder meer tot flexibilisering: parttime werken, thuis werken, jobhoppen, ZZP’en… De technische mogelijkheden breiden zich uit. De concurrentie wordt heviger. De druk op kosten is hoog.

De eisen van de klant worden hoger. De concurrentie ligt op de loer. Het vergelijken van aanbieders is door internet kinderspel. De uitwisselbaarheid van dienstverleners is ook hoog. De merkvastheid neemt af, dus de overstap naar een andere provider is snel gemaakt. Het binnenhalen van klanten met lage tarieven lijkt belangrijker dan het behouden van klanten met goeie service. Terwijl bestaande klanten altijd meer opleveren dan nieuwe, dat weten we allemaal.

Vanuit kostenbewustzijn worden helpdesks geautomatiseerd. Voice response systemen, chatbots… En gesprekken worden zo kort mogelijk gehouden. De medewerker stelt zich niet eens meer voor. De uitwisselbaarheid van helpdeskmedewerkers moet ook wel hoog zijn en veel gestandaardiseerd vanwege eerdergenoemde flexibiliteit die werknemers eisen.
Er zitten dus wat paradoxen in. Die gaan niet zomaar opgelost worden. We veroorzaken het zelf. En we houden het in stand.

Dus we moeten het dan maar accepteren.

Of niet?

Groeten,

Frank

En nu jij!

Als je nog niet uitgelezen bent, er staan nog 350 blogs voor je klaar. En bijna 100 podcasts. Of bestel een van mijn boeken.
Wil je een mailtje krijgen als er een nieuwe blog of podcast online staat en mijn boek ‘En nu jij!’ als ebook ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn update.
Maar van lezen en luisteren alleen kom je niet vooruit. Wil je echt aan de slag? Start dan vandaag nog met mijn coachingsprogramma of schrijf je in voor een training.