“Every company is becoming a software company”

“Every company is becoming a software company.” Een van de vele quotes die mij zijn bijgebleven na de 15e Dreamforce.

Dreamforce, de conferentie van Salesforce.com van 13 tot en met 16 oktober in San Francisco, was natuurlijk ‘awesome’ en ‘the best Dreamforce ever’. Voor mij gold dat sowieso, want ik was er dit jaar voor het eerst. Wat een event.

Keynotes van Salesforce CEO Marc Benioff, Klaus Schwab, Hillary Clinton, Al Gore, Will.i.am (zie het verslag van collega Hans Sas), en Eckhart Tolle. Een gastoptreden van de Beach Boys. Een gala-avond met Bruno Mars. Vele productintroducties, klantcases, sponsors, partners… Met een overvol hoofd kwamen wij terug. En nu moeten al die inzichten een plekje gaan krijgen.

De slide hierboven zegt een hoop: Internet of customers is creating a new opportunity. Zoals wij bij Ordina de humanisering van ICT als thema hadden op ons (iets kleinschaligere) event vorige week, werd er bij Dreamforce niet meer gesproken over het internet of things, maar over het internet of customers. Het gaat niet om dingen, het gaat om mensen. ICT, maar dan voor mensen. Voor klanten, in het geval van Salesforce. De huidige stand van technologie maakt het mogelijk om veel directer met je klanten te communiceren. Klanten weten wat er te koop is en willen kopen bij iemand die ze vertrouwen. Schreef ik vorig jaar al over. Als organisatie kun je de veranderingen als bedreigingen zien, je kunt er zelfs aan ten onder gaan, zo zien we in de reisbranche gebeuren. Vorig jaar Neckermann, dit jaar Oad en ondanks de switch die D-Reizen maakte wankelen zij inmiddels ook. Je kunt de veranderingen echter ook omarmen en de opportunity met beide handen aangrijpen.

Afgelopen juni stonden we met Clockwork op Marcom14. Ons thema daar was ‘Doen is het nieuwe denken’. Collega Martijn Baart schreef daar een mooi verslag over. De klant moet centraal gesteld worden en bedrijven moeten zich gedragen als mensen. Moeten persoonlijk zijn. Pas dan kun je vertrouwd worden.

Een andere opportunity die er ligt in het omarmen van technologie is het bieden van nieuwe diensten aan je klanten in de vorm van diezelfde technologie. Philips was ook aanwezig op Dreamforce. Salesforce was er trots op om te laten zien wat een mooie klant Philips is. Philips gebruikt Salesforce CRM voor haar klantinformatie en leadopvolging en Radian6 voor social listening. Maar Jeroen Tas van Philips gaf ook een keynote. Niet als klant, maar als partner. Tas presenteerde een app voor COPD-patiënten. Een op het Salesforce.com-platform gebouwde app en omgeving die, in combinatie met sensors op de huid, een beeld geeft van de medische conditie van de patiënt. Nu wist ik al dat Philips grote stappen aan het maken is met ‘connected devices’. Ik heb zelf de Philips MyRemote app. Zappen zonder afstandsbediening en zonder dat ik eerst mijn telefoon hoef weg te leggen. Je Philips koffieapparaat bedienen met een app kan straks ook. Philips als ICT bedrijf. Boeiend.

Ik heb weer een scherper beeld van de wereld. En naarmate de beelden van Dreamforce verder indalen zal ik nieuwe inzichten delen.

Groeten,

Frank

NB: De quote ‘Every company is becoming a software company’ is van Salesforce CEO Marc Benioff. Check deze video, ga naar Chapter 2 via het menu rechts in de video. Rond 9:50 concludeert hij dit.

En nu jij!

Als je nog niet uitgelezen bent, er staan nog 350 blogs voor je klaar. En bijna 100 podcasts. Of bestel een van mijn boeken.
Wil je een mailtje krijgen als er een nieuwe blog of podcast online staat en mijn boek ‘En nu jij!’ als ebook ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn update.
Maar van lezen en luisteren alleen kom je niet vooruit. Wil je echt aan de slag? Start dan vandaag nog met mijn coachingsprogramma of schrijf je in voor een training.