“Mensen worden pas echt succesvol als ze hun eigen rol gaan spelen.”, aldus Eckhart Tolle in gesprek met Arianna Huffington tijdens Dreamforce 2014. Een briljante keynote.
Naast heel veel over cloudsoftware en andere ICT-ingewikkeldheden werden we ook getrakteerd op keynotes over samenwerken, creativiteit, marketing en sales en dus de filosofische keynote van Arianne Huffington en Eckhart Tolle. Ik zat natuurlijk op het puntje van mijn stoel in de afgeladen beurshal.
Dreamforce, de conferentie van Salesforce.com van 13 tot en met 16 oktober in San Francisco, was natuurlijk ‘awesome’ en ‘the best Dreamforce ever’. Voor mij gold dat sowieso, want ik was er dit jaar voor het eerst. Wat een event.
Keynotes van Salesforce CEO Marc Benioff, Klaus Schwab, Hillary Clinton, Al Gore, Will.i.am (zie het verslag van collega Hans Sas), en Eckhart Tolle. Een gastoptreden van de Beach Boys. Een gala-avond met Bruno Mars. Vele productintroducties, klantcases, sponsors, partners… Met een overvol hoofd kwamen wij terug. En nu moeten al die inzichten een plekje gaan krijgen. Het eerste inzicht deelde ik eerder deze week in een blog op Ordina.nl.
Vreselijk interessant natuurlijk, maar nu over naar mijn persoonlijke hobby. Mijn verrijkte inzichten die mijn nieuwe helden Huffington en Tolle mij op de laatste Dreamforce dag brachten.
Zoals ik al opende, mensen worden pas echt succesvol als ze hun eigen rol gaan spelen. Een mooie verdieping van mijn stelling: ‘Doordat je doet wat je leuk vindt, word je beter in waar je goed in bent‘. Je hoeft geen rol te spelen, je kunt jezelf zijn. Er is geen reden om het anders te doen. En als je geen rol speelt, hoef je ook niet telkens te switchen tussen rollen thuis, op het werk of bij je baas. Dat linkt weer naar mijn blog naar aanleiding van het boek ‘Onbeperkt houdbaar’.
Het enige dat je zeker kunt weten is dat je bent wie je bent. Nu. In het heden. De rest is onzeker. Of anderen zichzelf zijn of een dubbele agenda hebben, of ontwikkelingen die je ziet een nieuwe trend zijn of een uitzondering en of het gras aan de andere kant van de schutting echt groener is, je weet het allemaal niet.
Houd vast aan die ene zekerheid. Weet wie je bent. Wees wie je bent. In het heden.
Dat heden wordt door velen gezien als een obstakel om ergens anders te komen. Terwijl het mooiste wat je hebt, het heden is.
Social media leiden af van het beleven van het moment. Nog niet zo heel lang geleden werden concerten beleefd en bekeken door naar de optredende artiest te kijken. Tegenwoordig kijkt iedereen door het schermpje van een smartphone om het moment vast te leggen om het te delen en te proberen het later nog eens te beleven. Mensen weerhouden zichzelf van het beleven van het moment door te proberen de beleving uit te stellen door het te filmen. Maar zo werkt het niet. Je kunt iets niet beleven van een scherm.
Hillary Clinton had het eerder die week al over technologie, korte termijn en concurrentie die contacten steeds vluchtiger maken. Technologie zoals videoconferencing lost dit niet op. Juist niet zelfs. Zonder dat kun je niet connecten en kun je dus niet verder komen samen. Niet voor niets heeft Clinton het afgelopen jaar een miljoen kilometers afgelegd om mensen te spreken. Partnerships en communities, daar gaat het om. Samenwerken. Met mensen. In business, in samenwerking, maar ook in je persoonlijke ontwikkeling. In het branden en framen van jezelf.
Terug naar Arianna Huffington en Eckhart Tolle.
Het hebben van doelen is belangrijk. Het bereiken van doelen ook. Je moet weten waar je naartoe gaat en bewaken dat je niet de verkeerde kant op gaat. Maar als het doel dat je wilt bereiken belangrijker is dan het heden, wordt het heden onbelangrijk. Wordt je leven, je zijn, dus onbelangrijk. Als je alleen maar focust op je doelen worden ontmoetingen met mensen ook ondergeschikt aan je doelen. En wanneer je je doelen bereikt, ga je toch weer nieuwe doelen stellen. Dan ben je dus alleen maar bezig met het nastreven van doelen. Wanneer leef je dan? Ook hier schreef ik afgelopen zomer over.
In juni schreef ik over de balans tussen gelukkig worden en gelukkig zijn. Deze kwam ook in San Francisco voorbij. Je moet weten waar je heen wilt, maar ook waar je bent. Anders weet je trouwens ook de route niet. Je kunt met de beste routeplanner geen route plannen naar een eindbestemming als je geen startpunt hebt.
Ik heb weer een hoop geleerd. En kan weer een hoop losse flarden uit eerdere blogs aan elkaar verbinden. Met iedere blog die ik schrijf en ieder boek dat ik lees kom ik verder. Mijn boek evolueert verder. In het heden. Onderweg naar een toekomst.
Ik zet Eckhart Tolle op mijn leeslijst. Omdat ik het leuk vind om te lezen. Omdat ik het leuk vind om te leren. En zodat ik er in de toekomst wat mee kan.
Groeten,
Frank
NB: De keynote is, net als alle andere keynotes en nog heel veel meer hier te bekijken. Klik in de video op het menu rechts om direct naar het gesprek tussen Huffington en Tolle te gaan.
Deze post (of een bewerking daarvan) is onderdeel van mijn boek ‘En nu jij!’. Klik hier voor meer info.