Ik zie Philips echt als innoverende organisatie. En ben trots daar een bijdrage aan te mogen leveren. Op LinkedIn valt te lezen dat ik verantwoordelijk ben voor de klantrelatie met Philips. Nu zal ik natuurlijk zeggen dat wij met onze dienstverlening hét verschil maken bij Philips, maar toch had ik heel wat meer dan een helikopter nodig om de spreekwoordelijke helicopterview te bereiken en te zien waar Philips mee bezig is. 10 uur vliegen in een 747 om precies te zijn.
Want vorig jaar op Dreamforce, de jaarlijkse conferentie van Salesforce in San Francisco, viel mij pas in vol ornaat de omvang op van de disruptie waar Philips zichzelf mee aan het veranderen is. Ik schreef daar toen over dat Philips voorop loopt in het verworden tot een ICT-bedrijf. Every company is becoming a software company. Twee jaar geleden schreef ik over innovatie en hoe we ons niet meer laten verrassen. Het verbaasde mij toen hoe Philips het ene na het andere innovatieve product lanceert zonder dat er mensen op of om kijken.
We zijn vaker ontevreden met dingen die technologie niet kan dan dat we blij verrast zijn door nieuwe mogelijkheden. Mei vorig jaar was Philips ook al lijdend voorwerp in mijn blog over waarom verstorende innovaties verstoord worden. De kloksnelheid gaat omhoog, we zitten middenin een revolutie die misschien wel helemaal geen einde kent. En daarmee is de revolutie misschien al voorbij en zijn we in een nieuwe werkelijkheid terecht gekomen. ‘Disruption’ vliegt je om de oren, ‘start-ups’ hebben de toekomt en je moet meedoen met de ‘digitale transformatie’. In december vroeg ik mij af “Bestaat er wel zoiets als een digitale transformatie?”. Ik sloot af met de conclusie dat ‘een digitale transformatie’ niet bestaat. Wel kan een organisatie een serie ontwikkelingen doormaken en daarmee actueel en relevant blijven. Een evolutionair proces van innovatie.
Het was twee maanden geleden dat ik al deze ontwikkelingen koppelde aan mijn andere hobby: de persoonlijke zwerftocht rond het hebben van een gelukkig leven, waarover ik op mijn eigen blog schrijf en een boek over aan het maken ben. Succesvol zijn als organisatie, zo schreef ik, vereist dat je een combinatie maakt tussen wendbaarheid, klantgerichtheid en tevreden medewerkers. Bovendien moet je je organisatie gericht hebben op een ‘why’ en overtollige ballast aan procedures en regeltjes, maar ook aan afleidende bedrijfsactiviteiten zien kwijt te raken. Dat is nogal wat, dus een beetje ‘pixie dust’ kan wel eens helpen.
Op het gebied van disruptie en transformatie maakt Philips de laatste tijd zeer interessante ontwikkelingen door. Philips was altijd al bekend van de innovaties om dingen beter te maken (Let’s make things better) op een zinnige en eenvoudige manier (sense and simplicity), maar nu wil Philips innovatie echt relevant maken voor jou (Innovation and you). Philips heeft ingezien dat zij niet meer het verschil kan maken in het maken van televisies (vandaag werd zelfs bekend dat Philips ook de laatste dertig procent van de joint venture TP Vision verkoopt) en audio- en videoapparatuur (vorig jaar verkocht aan Gibson) en nu gaat de hele lampendivisie Lighting na 123 jaar binnenkort onder de hamer. De activiteiten op het gebied van led-lampen en autoverlichting zijn inmiddels al verkocht.
Daarmee zijn de meeste producten die je van Philips kent straks niet meer van Philips.
De focus verschuift naar de zorgverlening. Mooi vond ik het om te zien dat Philips enige tijd geleden op LinkedIn haar branche heeft aangepast naar ‘gezondheidszorg’. Het is de missie van Philip om in 2025 jaarlijks het leven van 3 miljard mensen te verbeteren en samenlevingen gezonder te maken door in de gehele zorgketen de rol van connectiviteit in de zorg te vergroten, zo vertelt Philips EVP en CEO van Personal Health Pieter Nota in een blog op Philips.nl. Zijn evenknie bij Healthcare Informatics, Solutions and Services, Jeroen Tas (die ik ook op Dreamforce zag), legt de verbinding tussen zorg en slimme toepassingen als apps en sensoren en zoekt oplossingen vooral in de samenwerking met zorgverleners zoals het Radboud Universitair Medisch Centrum.
Diezelfde Jeroen Tas is ook verantwoordelijk voor de oprichting van het Philips HealthSuite Lab op de High Tech Campus in Eindhoven. Zorgbestuurders en huisartsen kunnen in het centrum in multidisciplinaire teams samenwerken met patiënten, ontwerpers, programmeurs en medische en zakelijke experts aan de co-creatie en implementatie van geïntegreerde en connected zorgoplossingen om de zelfredzaamheid van patiënten en de continuïteit van de zorg te vergroten.
Bij Ordina streven wij naar ICT die mensen écht verder helpt. ICT die er toe doet en die tot stand is gekomen zonder verspilling van middelen. Dat doen wij door samen met onze klanten duurzaam te innoveren. Bezig zijn met relevante innovatie die het leven van mensen makkelijker en aangenamer maakt. Ook de mission statement van ons digital engagement bureau Clockwork.
Philips vinkt mijn hele trendlijstje af en zet partnerships en samenwerkingsverbanden op op allerlei verschillende vlakken, om daarmee werkelijk innovatief te zijn. In haar producten, maar ook als organisatie. Of zij daarmee daadwerkelijk de vereiste transformatie ondergaat en de disruptors voor weet te blijven durf ik niet te zeggen. Maar Philips houdt zich bewust actueel. Een mooie balans van keuzes maken en bij de juiste dingen stilstaan, zonder in actieve stilstand navelstarend voorbijgestreefd te worden.
‘Innovation that excites’ is de slogan van Nissan. Dan denk ik telkens aan Philips. Want ik raak opgewonden van de innovatie van Philips. En vooral van de manier waarop. En daarmee doet Philips eigenlijk gewoon nog steeds wat ze altijd al doet. Vanaf de lampen, tot de cassettespeler, de CD-speler en de diabetes app. Meaningful innovation noemen ze dat. Gaaf.
En dan ben ik best trots dat ik daar een steentje, ook al is het een kiezeltje, aan mag bijdragen.
Groeten,
Frank