Deze maand werk ik twaalf jaar bij Ordina. Ik ben wat ik zelf een ‘Ordinasaurus’ zou noemen.
Ik weet nog goed dat ik met nog geen twee jaar werkervaring op de klok het idee had onvoldoende uit de verf te komen bij mijn vorige werkgever. Er moest meer zijn. Het moest beter kunnen. Toen ik terug kwam van het kijken van de wedstrijd Nederland – Zweden (EK 2004 in Portugal, Nederland wint na strafschoppen) deed ik online een rondje vacatures en voordat ik het wist had ik gesolliciteerd bij Ordina. Het zal aan de euforie van de winst van Nederland hebben gelegen, twee weken later was ik aangenomen. En zo startte ik aan een avontuur dat nu dus twaalf jaar duurt.
Binnen Ordina heb ik verschillende rollen vervuld. Ik ben gestart als Resourcemanager, een rol waarin alles draaide om de persoonlijke match. Eind 2010 werd een nieuwe business unit opgericht: PMO. Vanuit mijn vorige rollen had ik veel gewerkt met en voor de club Projectmanagement waardoor ik zowel het vakgebied als de mensen kende. Ik stelde voor mee te helpen en voordat ik het wist was ik zelf de eerste medewerker van de nieuwe business unit. Vanuit mijn ervaring met matchen deed ik werving en selectie, vanuit mijn kennis van de organisatie bundelde ik de aanwezige kennis, vanuit mijn enthousiasme deed ik nieuwe kennis op en met mijn netwerk binnen de organisatie zorgde ik ervoor dat de nieuwe propositie via Commercie bij klanten onder de aandacht werd gebracht.
Twee jaar later zagen mijn directeur en ik een kans om in een nieuw vakgebied te stappen. Al gauw was de unit Content Services geboren. Voor ik het wist was ik manager van 50 medewerkers door de best practices die ik bij PMO had geleerd toe te passen. De business unit werd onderdeel van Clockwork waar ik uiteindelijk besloot dat mijn taak er op zat. De unit was toe aan een volgende volwassenheidsfase. Ondertussen was ik ook Client Engagement Manager voor een van onze grotere klanten. Vanuit mijn interesse en intrinsieke motivatie om succesvol te zijn door collega’s te verbinden met de juiste opdrachten groeide mijn rol. Door altijd de focus te houden op blije medewerkers die het beste uit zichzelf halen door een leuke klus te hebben die aansluit bij hun motivatie en ambitie, hebben we de afgelopen jaren hele mooie opdrachten kunnen doen.
In 2010 ben ik gestart met bloggen op mijn blog BijOeben.nl. Over van alles. Om het kwijt te zijn. Om het te ordenen. Om het vast te leggen en te delen. Parallel ging ik schrijven voor Ordina. Eerst op een zelf opgezet blog binnen de PMO-club, later op Ordina.nl. Hoe meer ik schreef, hoe leuker het werd. En hoe leuker het werd hoe meer ik me realiseerde dat ik aan het schrijven was over de ontwikkeling van mensen binnen een ontwikkelende wereld. Over de ontwikkeling van mensen schrijf ik vooral op mijn eigen blog, over de ontwikkelende wereld en de vakgebieden waarbinnen ik actief ben schrijf ik op Ordina.nl.
Door mijn eigen blog ontwikkelde ik kennis op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Of algemener: de zoektocht naar geluk. In 2012 merkte ik dat ik in gesprekken met collega’s vanuit mijn rol als manager of gewoon als collega steeds vaker een zelfde verhaal vertelde. Een aanpak om te bedenken wat je leuk vindt, hoe je dat definieert en hoe je dat dan in de praktijk brengt. Dit ben ik gaan uitschrijven met mijn blogs als basis. Eind 2014 sprak ik een collega over mijn idee. Zij was bezig met het opzetten van een training over algemene levensvaardigheden, effectief gedrag en het doorbreken van blokkades. Zij vroeg mij of mijn verhaal hier niet een mooie aanvulling op zou zijn. Uiteindelijk hebben we hier de training ‘En nu ik’ van gemaakt. Zo had ik zonder dat ik het door had een doelstelling bereikt die ik zelf nog niet gedefinieerd had. Door verder te onderzoeken, trainingen te geven en te bloggen kan ik nu de volgende stap zetten om al mijn kennis en inzichten te bundelen in een boek, dat in oktober uit gaat komen: ‘En nu jij’. Met als ondertitel: ‘Lekker egoïstisch leuke dingen doen’. Want wat is kennis als je het niet deelt? En wat ben ik voor trainer als ik zelf mijn blokkades niet kan doorbreken?
Ook heb ik enkele maanden geleden mijn eigen bedrijf opgericht: Bij Oeben. Om mijn eigen comfort zone te stretchen. Om eens een stapje buiten Ordina te zetten. En het mooie is: hoe meer ik bezig ben met stappen buiten Ordina, hoe meer kansen ik binnen Ordina krijg om mijn hobby uit te oefenen.
Want zo voelt het: mensen uitlijnen op hun doelen, samen leuke dingen doen, geluk creëren, voor mij is het een hobby. Een hobby die ik achteraf gezien al uitoefende als Resourcemanager, als PMO Lead, als Manager en nu ook nog steeds als Client Engagement Manager. Maar zeker als trainer en in mijn vrije tijd als schrijver. Daarom ga ik nog veel meer dan twaalf streepjes achter mijn dienstverband zetten. Want als je zelf helder hebt wat je doelen zijn en je stelt je zelf er voor open om stappen te zetten, dan liggen de kansen voor het oprapen. En zeker als je een organisatie als Ordina als werkgever hebt, kun je het tenminste twaalf jaar, maar zeker heel veel langer heel erg leuk hebben. Maar dat gaat niet vanzelf. Geluk creëer je zelf.
Groeten,
Frank