Waren wij maar geen rare dieren. Was het maar zo dat wij gewoon de juiste besluiten zouden nemen. Dat we samen zouden werken. Dat we een zelfhulpboek zouden lezen en dan ook werkelijk geholpen waren. En dingen anders zouden gaan doen.
Alle kennis over geluk, succes en gezondheid ligt op straat. Of is tenminste bereikbaar via dat ding in je hand. Waren wij geen rare dieren, zouden we dus gelukkig, succesvol en gezond zijn. Maar dat is niet zo.
Net als over teams, samenwerken, ondernemen en creativiteit. Wat zouden ondernemingen toch floreren als mensen geen rare dieren zouden zijn.
Creativity Club
Vanmorgen dronk ik koffie met Bob Muntjewerff, co-founder van de Creativity Club en eigenaar van Buro de klant. We raakten aan de praat tijdens een workshop die ik vorige week gaf. We spraken over organisaties, over gedrag, over creativiteit en over agile.
Over de rol van drijfveren, motivatie en werkgeluk bij organisatieverandering. Over het stimuleren van creativiteit om het maximale uit mensen te halen.
Bob richt zich met zijn programma’s op het activeren, ontwikkelen en cultiveren van creatieve intelligentie en collectieve innovatiekracht. Mensen zijn rare dieren met een aantal unieke eigenschappen. Wij hebben een bewustzijn, een vrije wil (al wordt daar ook over gediscussieerd), een creatief voorstellingsvermogen en een geweten. Met die eigenschappen kunnen we hele mooie dingen bereiken.
Twee vragen
Organisaties hebben heden ten dage twee grote vragen. Ten eerste: is mijn businessmodel nog wel het juiste businessmodel? Breng ik mijn producten nog wel op de juiste manier naar de markt? Of zelfs: zijn mijn producten nog wel de juiste producten voor de huidige markt?
De tweede vraag is of zij de snelheid van veranderen aan kunnen. Die snelheid van veranderen wordt allang niet meer bepaald door de mogelijkheden van ICT of de kennis van processen en methodieken. De snelheid wordt bepaald door de mensen en hun veranderbereidheid.
Helaas besteden we heel veel tijd aan oplossingen voor problemen die helemaal niet relevant zijn. Of zelfs voor problemen die helemaal niet bestaan. Als je wil gaan veranderen, moet je wel de goeie kant op veranderen. Maar wat is dan ‘de goeie kant’ en denkt iedereen daar dan hetzelfde over? Wat is de waarheid en bestaat die eigenlijk wel? En durven mensen wel zichzelf te zijn en hun talent in te zetten? Hoe krijg je mensen in beweging en houd je ze binnen?
De oplossingen die nodig zijn voor de antwoorden op de twee vragen versterken elkaar. En zijn zelfs randvoorwaardelijk voor elkaar. Businessmodellen en ook producten kennen een steeds kortere levensduur. De markt is transparant waardoor klanten producten en aanbieders makkelijk kunnen vergelijken. Of er moet op prijs geconcurreerd worden, of op service. Klanten zijn bereid meer te betalen als zij meer service krijgen. Of een betere ‘experience’. De customer journey moet centraal staan.
Klanten ervaren pas meer service, meer betrouwbaarheid en meer binding wanneer zij contact hebben met mensen die zij vertrouwen. Bedrijven bestaan niet. Je kunt geen contact hebben met een bedrijf, je hebt altijd contact met een medewerker van dat bedrijf.
Die medewerker doet zijn werk pas goed als zij of hij zich goed voelt, het werk als ‘meaningful‘ bestempelt, zich betrokken voelt bij het bedrijf en bij datgene wat het bedrijf doet en waar het voor staat. Daarom is het belangrijk aandacht te besteden aan werkgeluk (of betrokkenheid, werkplezier of motivatie). Als organisatie wil je talent aantrekken en behouden én zij zullen zich moeten blijven ontwikkelen.
Rol van creativiteit
Terug naar mijn gesprek met Bob. Want wat is nou de rol van creativiteit in dit alles? En waar ligt de link naar organisatieverandering en naar Agile werkwijzen?
Een kenmerk van Agile teams is dat zij zelfsturend en multidisciplinair zijn. Er zijn minder vastomlijnde structuren en functieprofielen. Teamleden pakken werk op dat bij hen past.
Een kenmerk van verandering is dat het gaat over vernieuwing. Passende oplossingen maken voor het probleem dat voor ligt. Niet de oplossingen van gisteren, maar innovatieve ideeën die de markt verrassen.
Mensen willen hun creativiteit in kunnen zetten. Willen niet meer lang hetzelfde doen. En willen niet in vaste structuren orders uitvoeren.
Wendbaar in organisaties
Vier jaar (en een maand) geleden schreef ik: “Om als organisatie succesvol te zijn en te blijven is wendbaarheid in je cultuur, structuur en je processen vereist. Door je mensen de juiste vrijheid en verantwoordelijkheid te geven en te focussen op hun kracht zullen structuren en processen ondergeschikt worden en als vanzelf vormen en evolueren. Dit leidt tot veel meer dan medewerkertevredenheid. Dit leidt tot innovatie, klanttevredenheid en succes voor de organisatie als geheel en de individuen daarbinnen. Hierdoor kunnen mensen weer trots zijn op zichzelf en hun organisatie.”
Dat is nogal wat. Een cultuur van samenwerken en vertrouwen is vereist, het doel moet helder en aansprekend zijn, drijfveren en motivatie moeten worden aangeboord, vervolgens moet de creativiteit van de medewerkers aangewakkerd worden om al het bovenstaande te realiseren. Want ICT, processen en middelen komen niet in beweging vanuit zichzelf.
Ondertussen bouwen wij samen verder aan Agile organisaties. Door verbinding te maken. Verbinding tussen jou en ons, tussen management en teams, tussen de harde kennis en kunde en de zachte kant van gedrag en cultuur. Daarbij maken wij graag verbinding met partners die complementair aan ons zijn. Ons team staat voor je klaar. Ik ga met Bob onderzoeken hoe zijn programma’s voor creativiteit en mijn formats en ideeën voor leiderschap en gedrag een booster kunnen vormen voor wendbaarheid in organisaties.
Let op: je hoort nog van ons!
Groeten,
Frank